Natūropatinės mitybos specialistė: „Kava ir cukrus – streso dozė, kurios jums trūksta?“

kava

Kava ir cukrus yra mūsų kasdienybės ingredientas. Ar kvapnaus puodelio, ar saldaus pyrago gabalėlio pavidalu šie nedideli gyvenimo džiugintojai teikia mums energijos ir, kai reikia, paguodos. Tačiau mitybos specialistai vis garsiau trimituoja apie kavos ir cukraus žalą, nors dėl to mums ne ką lengviau jų atsisakyti. Kodėl taip sunku ir kodėl verta?

tautvile sliazaite

Foto: Inesa de la Roche

Mokslo ir patirties kalba šiuos argumentus mums sudėliojo Londone gyvenanti ir ten savo kliniką „Mana Practice“ įkūrusi kvalifikuota natūropatinės mitybos specialistė Tautvilė Šliažaitė. Ją vis dažniau galima sutikti Lietuvoje, kur ji dalyvauja įvairiuose projektuose, konsultuoja ir metų pabaigoje išleis savo knygą lietuvių kalba. Lauksime. O dabar lietuviškai ir paprastai apie tai, ką T. Šliažaitė ne itin skaniai vadina sveikatai pavojingais stimuliantais.

– Kava ir saldumynai parduodami be asmens dokumento, tad, reikia manyti, jie vartoti saugūs. Kodėl sakote, kad jie pavojingi (provokuoju)?  

– Kalbėti apie kavą ir cukrų man labai patinka (juokiasi). Esu natūropatinės mitybos specialistė, kitaip tariant, žmones gydau mityba – sureguliuoju ją, ir tai padeda jiems atsikratyti sveikatos problemų. Kava ir cukrus yra rimtų susirgimų priežastis, todėl aš turiu pagrįstų argumentų, kodėl jų reikėtų vengti.

Pradėkime nuo to, kaip šie stimuliantai veikia mūsų organizmą. Stimuliantai labiausiai veikia antinksčius. Antinksčiai yra liaukos, kurios „sėdi“ ant mūsų inkstų ir yra atsakingos už streso subalansavimą. Kiekvieną kartą, kai valgome cukrų, geriame kavą, taip pat vartojame alkoholį ir rūkome, mes stimuliuojame antinksčius – jie gauna dar daugiau streso.

Kiekvieną kartą, kai valgome cukrų ar geriame kavą, mūsų organizmas gauna papildomo streso. Ar mums jo reikia? Ne.

Ar jo mums gyvenime trūksta? Nemanau. Tik praveriame duris ir mus pasitinka stresas: kamščiai, spūstys, vėlavimas, susitikimai, darbai. Net nubėgti kilometrą, praleisti kurį dienos valgymą organizmui yra stresas. Jo pilna visur. Stimuliantai jo duoda dar. O tai silpnina organizmą, sukelia autoimuninius susirgimus, cukrinį diabetą, kraujagyslių ligas ar net išprovokuoja vėžį.

Kava ir saldumynai tokie populiarūs, nes tai yra didžiulė industrija – gausų net kavos naudą rodančių studijų. Kava yra pats pelningiausias verslas, juk reali kavos puodelio savikaina yra apie 20 centų. O kiek už kavą mokate jūs? Taip pat ir cukrus. Užkandžiai, dribsniai, padažai, užpilai, pieno ir kiti produktai – visi jie yra skaninami cukrumi, nes be jo prekė nebūtų tokia paklausi.

– Bet ne vienas kavos mylėtojams Jums pasakytų, kad kava yra naudinga organizmui – ji suteikia energijos, gerina kraujotaką, degina riebalus, joje gausu antioksidantų…

– Panašius argumentus girdžiu ir iš savo pacientų, kuriems rekomenduoju atsisakyti kavos. Tuomet jiems sakau, kad sutiksiu su viskuo ir leisiu jiems gerti kavą, jei jie man užtikrins, kad savo gyvenime niekada nepatirs streso. Tuomet prašome – gerkite kavą kad ir kasdieną.

Kavą ypač sunkiai toleruoja moterys, nes jų organizmas yra didesnėje stresinėje būsenoje negu vyrų. Be to, jos labiau linkusios į autoimuninius susirgimus, o jei dar yra genetinis polinkis ligoms, tuomet papildomas alinimas joms gali įjungti žalią šviesą.

Taip pat tie, kurie linkę į cukrinį diabetą, linkę priaugti svorio, patiria energijos pokyčius dienos metu, neturėtų gerti kavos. Kava organizmą veikia kaip cukrus, todėl ji nepadės numesti svorio – stresinėje būsenoje svoris tik augs. Kava mažina mineralinių medžiagų įsisavinimą, štai kodėl dažnai kavos mylėtojų geležies lygis kraujyje būna žemas.

Jei dienos metu patiriate didelius energijos pokyčius, apskritai neturėtumėte gerti kavos.

Be to, dauguma kavos produktų yra nekokybiški, purkšti pesticidais, o kava be kofeino, jei ji ne ekologiška, apdorojama specialiomis dujomis. Tad tai nėra sveika alternatyva.

– Dienos metu ne vienas patiriame savotiškas energijos duobes, kuomet, atrodo, nebėra jėgų kažką veikti. Saldumynai, neretai duetu su kava, dažnai išsprendžia šią problemą.

– Taip, cukrus taip pat gali suteikti energijos, tačiau tai laikina. Jo atsisakyti ypač sunku, nes jis mums teikia emocinį pasitenkinimą. Pagalvokime, kada dažniausiai jį valgome? Per gimtadienius, šventes. Taigi, kai mums liūdna, mes norime susigrąžinti tą pakilią emociją. Tačiau cukraus euforija laikina. Po jos seka dar viena duobė ir taip formuojasi prisirišimas. Cukraus veikimas prilygsta narkotinei medžiagai – ne veltui aplink tiek nesivaldančių smagurių.

Cukrus skatina pripratimą panašiai kaip narkotinės medžiagos. Be to, jis yra nuostabi bakterijų, virusų ir vėžinių ląstelių veisykla.

Kovoti su energijos trūkumu reiktų ne kava ir saldumynais. Stimuliantai gali suteikti jėgų užbaigti darbus, tačiau jie neišspręs prastos savijautos problemos, o tik labiau ją gilins. Reiktų pasikonsultuoti su specialistu ir peržiūrėti savo režimą, mitybą. Ir jei jums sako, kad esate sveikas, netikėkite. Eikite pas tiek specialistų, kiek reikės. Jūs turite jaustis gerai.

– Kaip visą dieną jaustis gerai, kad nereikėtų griebtis nei kavos, nei saldumynų?

– Pirmas patarimas – pradėti valgyti baltymų turinčius pusryčius. Baltymai leidžia subalansuoti cukraus lygį organizme, jie reikalingi hormonų gamybai, antinksčiams. Jei valgote kiaušinius, valgykite juos pusryčiams. Išsivirkite avižinės košės, kurią būtinai pagardinkite riešutais, sėklomis, šaldytomis uogomis. Pasigaminkite chia sėklų pudingo. Gerkite vaisių ir daržovių kokteilius, į kuriuos įberkite baltymų – kanapių, rudųjų ryžių, išrūgų – miltelių.

Jei norime nepatirti energijos duobių, nekelkime organizmui papildomo streso. Nepraleiskime dienos valgymų, pusryčiaukime sočiai baltyminiu maistu ir tai padės nugyventi dieną be stimuliantų.

Kitas patarimas būtų į savo mitybą įtraukti Ceilono cinamoną. Barstykite jo ant vaisių, dėkite į košes ir kokteilius. Ceilono cinamonas puikiai kovoja su saldumynų priklausomybe, nes taip pat reguliuoja cukraus kiekį.

chia pudingas

Pusryčiams – chia sėklų pudingas su ciberžolės glotnučiu (Instagram: tautvile_manapractice)

O kai norisi kavos, gerkite, pavyzdžiui, kiaulpienių kavą. Ji gerina virškinimą, yra skani ir puikiai pakeičia įprastinę. Gardinkite jums patinkančio pieno – galbūt augalinio – puta, įberkite Ceilono cinamono. O jei trūksta energijos, pasigaminkite gėrimą iš smulkiai sutrintos šviežios citrinos, imbiero ir ciberžolės. Tyrę paskaninkite trupučiu kokoso aliejaus, žiupsneliu juodojo pipiro, jei norisi, šiek tiek medaus ir laikykite šaldytuve – tinka vartoti apie savaitę. Užpylę vandeniu tyrės šaukštelį, gausite šildantį, energijos suteikiantį ir sveiką gėrimą.

– Kuo pakeisti cukrų ir kaip iš savęs neatimti gyvenimo džiaugsmo?

– Reiktų žinoti, kad cukrus yra bakterijų, virusų ir vėžinių ląstelių maitintojas. Medus, pavyzdžiui, taip pat yra cukrus, todėl jo nereikėtų kabinti šaukštais, kai sergame. Rekomenduočiau visiškai atsisakyti baltojo cukraus. Rudasis cukrus dažnai yra tas pats baltasis cukrus, tik karamelizuotas, todėl skaitykite etiketes.

zalieji vafliai

Vafliai su cukinija ir špinatais (Instagram: tautvile_manapractice)

Cukrų galima keisti stevija. Tai labai saldi žolė, auganti Pietų Amerikoje. Kadangi ji sparčiai populiarėja, dabar ją maišo su dirbtiniais saldikliais, todėl, vėlgi, žiūrėkite, ką perkate. Kartais manęs klausia, gal geriau naudoti dirbtinius saldiklius? Tikrai ne. Dirbtiniai saldikliai veikia virškinimo sistemą ir smegenis, išbalansuoja cukraus lygį organizme ir gali turėti įtakos Alzheimerio ligos formavimuisi ateityje.

Jei norisi saldaus ir neturite aukšto kraujospūdžio, gerkite saldymedžio arbatą. Kartais girdžiu skundus: „Pavalgiau pietus, bet vis tiek noriu ko nors saldaus“. Iš tiesų valgydami turime gauti visus skonius, todėl salotų užpilus gardinkite šlakeliu medaus – patenkinsite skonio receptorius. Saldumynų agoniją malšinkite žaliavalgiškais desertais, datulėmis ir palaipsniui šis poreikis silps. Mes negimėme su priklausomybe nuo cukraus, mes patys ją išugdėme.

Mes negimėme su priklausomybe nuo cukraus, mes patys ją išugdėme.

Visgi, nors mano rekomendacijos skamba griežtai, į maistą nereiktų žiūrėti liguistai. Taip, maitintis reikia sveikai: per dieną suvalgyti aštuonias kumščio dydžio daržovių ir dvi tokio paties dydžio vaisių porcijas, riboti stimuliantus, baltus miltus. Tačiau jei esate šventėje ar kartais norite save palepinti, galite pasimėgauti gabalėliu torto. Laikykitės 80/20 taisyklės: didžioji dalis maisto raciono turi būti tvarkinga, bet visada galite sau leisti šiek tiek atsipūsti.

Agnė
Susiję įrašai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *