Veganė Ugnė: „Tai teisingiausias mano pasirinkimas“

vegan_komiksas

Maitintis kitaip nei kiti dabar yra mada, pagavusi ypač aukštą bangą. Vienas iš tokių būdų išsiskirti yra veganizmas. Tačiau tikrieji veganai šiuo keliu žengia dėl etinių motyvų, kurie skatina neišnaudoti gyvūnų nei maistui, nei drabužiui. Koks tai pasirinkimas, ar sunku ir ar žmogui sveika jo laikytis, kalbamės su svetainės „Ką valgo veganai“ įkūrėja ir administratore Ugne.

– Ugne, pradžiai atsakykite į paprastą klausimą: tai ką gi valgo veganai? Ką dažniausiai valgote pati?

– Iš tiesų veganai valgo labai įvairų maistą. Nors jie atsisako visų gyvulinės kilmės produktų – mėsos, žuvies, pieno ir jo gaminių, kiaušinių, medaus, tačiau maisto racionas nuo to nenuskursta. Aš taip pat stengiuosi maitintis kuo įvairiau – valgau daug vaisių, daržovių, ankštinių, riešutų, vitaminais prisotinto augalinio pieno, sojos produktų, mielių dribsnių. Valgyti vienodą maistą greit pabosta, tad pagrindinius produktus keičiu dažnai. Juos renkuosi pagal tai, koks derlius pasiekia parduotuves, pagal sumedžiotas akcijas, kiek turiu laiko gaminti ir panašiai.

– Veganai gana išradingi virtuvėje. Teko matyti veganiškų sūrių, dešrų…

– Taip, sumaniai naudojant prieskonius maisto skonį galima ne tik paryškinti, bet ir pakeisti. Pavyzdžiui, kiaušinių skonį patiekalui galima suteikti juodąja Himalajų druska, sūrio – maistinių mielių dribsniais, medaus – agavų, klevų sirupu. Rūkytų paprikų prieskoniai soją, tofu ir kitus produktus paverčia rūkytais. Iš minkšto tofu, pridėjus ryškiai geltonos ciberžolės miltelių, netgi galima išsikepti „tofinienę“, atrodančią kaip tikra kiaušinienė. Tačiau asmeniškai man net ir neapsimesdamas rūkyta dešra ar sūriu veganiškas maistas yra skanus.

ugne

Ugnė veganauja jau beveik dešimtmetį ir jai tai visuomet buvo etinis pasirinkimas

– Kaip vertinate veganiškų produktų pasiūlą Lietuvoje?

– Per jau kone dešimtmetį, kaip veganauju, situacija parduotuvėse nepaprastai pagerėjo. Kadaise tebuvo galima įsigyti tik sojos pieno miltelių (neveganiškų!), sausų sojos kubelių, kepsnelių, faršo ir lakštinių. O šiandien prekybos centruose galima rasti ir jogurtų, ir įvairaus augalinio pieno, grietinės, paštetų, tofu. Ekologiškų prekių parduotuvėse pasiūla dar didesnė, be to, šį vasarį Vilniuje atsidarė ir pirmoji Lietuvoje veganiška krautuvė „Veggo“.

– Kaip paprastam pirkėjui rasti tuos veganiškus produktus mūsų parduotuvėse? Juk specialiais ženkleliais jie neženklinami.

– Tiesa. Šie produktai, galima sakyti, veganiški yra netyčia, tad, suprantama, specialiai ženklinami nėra. Kad padėtume juos rasti, savo svetainėje www.kavalgoveganai.lt mes esame paskelbę šių produktų sąrašą, kurį nuolat pildome. Tai majonezai, jogurtai, padažai, sausainiai, pieno pakaitalai, sojos produktai. Jie prieinami įvairaus storio piniginei ir yra tikras išsigelbėjimas mažesniuose miestuose gyvenantiems veganams.

– Ar saugu ilgą laiką maitintis veganiškai?

– Apie veganišką mitybą yra daugybė skirtingų nuomonių. Mano manymu, ši mityba dažnai yra saugesnė už visavalgių, nes veganai kur kas atsakingiau rūpinasi savo mitybos balansavimu. Jei valgoma pakankamai įvairaus maisto, jokių medžiagų trūkti neturėtų. Na, nebent vitamino D, kurio dėl saulės stygiaus mūsų kraštuose trūksta daugeliui. O kalcio, vitamino B12 tikrai galima sėkmingai gauti su maistu, kuris prisotintas šių vitaminų. Aš pati esu nuolatinė kraujo donorė – daviau kraujo net 13 kartų, visą donorystės laikotarpį buvau veganė, o mano hemoglobino kiekis kraujyje, priklausomai nuo metų laiko, svyruoja nuo 137 iki 145. Visgi, kiekvieno organizmas individualus, tad daug kam ne pro šalį kartas nuo karto pasitikrinti savo sveikatos rodiklius.

– Kas Jus labiausiai motyvuoja laikytis šios mitybos sistemos? Ar dar būna sunkių akimirkų?

– Man veganizmas visada buvo etinis pasirinkimas, nesusijęs su jokiomis dietomis, gražinimusi ar panašiai. Kadangi veganauju gana ilgai, tai tapo taip įprasta, jog apie savo mitybos ir gyvenimo būdo išskirtinumą beveik nebegalvoju. Juk ir visavalgis ryte negalvoja, kodėl tą kiaušinį jis valgo… Sunkių akimirkų pasitaiko tik kelionėse ar tokiose maitinimo įstaigose, kurios sąžiningai nenurodo, ar patiekaluose yra gyvūninės kilmės produktų.

Laikytis veganiško gyvenimo būdo mane skatina žinojimas, kad tai teisingiausias pasirinkimas: jis teigiamai veikia mano sveikatą, kai tuo tarpu tiek daug žmonių serga širdies ir kraujagyslių ligomis; mažina žalą gamtai ir gyvūnams, nes aš neprisidedu prie pramoninės gyvulininkystės skatinimo, taip pat ragina išmokti skaniai ir sveikai gaminti, nes išbandau vis naujus receptus, išragauju įvairius vaisius ir daržoves.

– Kokį veganišką patiekalą pasiūlytumėte pasigaminti?

–  Kadangi jau minėjau „tofinienę“, tad ją ir rekomenduosiu. Reikės pakelio minkšto silken tofu, ciberžolės miltelių, mėgstamų prieskoninių žolelių – aš dažniausiai naudoju petražoles, raudonėlį, pipirų, druskos, mėgstamų daržovių – renkuosi svogūną, špinatus, pomidorus, papriką, smidrus, alyvuogių aliejaus. Sutrinkite tofu šakute ar maišytuvu. Susmulkinkite svogūnus ir pakepkite juos alyvuogių aliejuje. Sudėkite supjaustytas daržoves ir kepkite, kol suminkštės. Tuomet įdėkite tofu, prieskonius, išmaišykite ir kepkite, kol gražiai apskrus. Skanaus!

Agnė
Susiję įrašai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *